سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هرگاه خداوند، بنده ای از امّتم را دوست بدارد، محبّتش را در دل های برگزیدگانش، در جان های فرشتگانش و ساکنان عرشش می افکند، تا دوستش بدارند . به حقیقتْ چنین کسی، دوستدار خدا است . خوشا به حالش! و اورا در روز قیامتْ نزد خداوند، حقّ شفاعت است . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: سه شنبه 103 فروردین 28

زن از دیدگاه نهج البلاغه 1

اولین خطبه‏اى که در جوامع علمى و دانشگاهى، خصوصا در صنف زنان، درباره آن گفتگو و صحبت مى‏شود، خطبه 80 نهج‏البلاغه است که ظاهرا و در نگاه بدوى، در نکوهش زنان ایراد شده است.
خطبه 80
و من کلامه علیه السلام بعد فراغه من حرب الجمل فى ذم النساء
«
معاشر الناس ان النساء نواقص الایمان، نواقص العقول، نواقص الحفوظ، فأما نقصانُ ایما نهِنَّ فَقُعُود هن عن الصلوة و الصیام فى ایام حیضهن، و اما نقصان عُقُولهن فَشَهادةُ امرأتین منهُنَّ کشادة الرجل الواحد، و اما نقصان حُظُوظهن فَمواریثهن على الانصاف من مواریثِ الرجال
فاتقوا شرار النساء و کونوا من خیارهن على حذر و لا تطیعوهن فى المعروف حتى لا یطمعن فى المنکر»
«
اى مردم، همانا زنان (در مقایسه با مردان) در ایمان، و بهره ورى از اموال و عقل داراى کاستى هستند و اما کاستى در ایمان به خاطر برکنار بودن آنها از نماز و روزه در ایام (عادت) حیض مى‏باشد و اما کاستى در عقل به خاطر مساوى بودن شهادت دو زن با شهادت یک مرد مى‏باشد و اما کاستى در بهره‏ورى به خاطر نصف بودن ارث زنان نسبت به ارث مردان. پس، از زنان بد در بیم باشید و مراقب نیکانشان باشید. در خواسته‏هاى نیکو همواره فرمان‏بردارشان نباشید تا در انجام منکرات طمع ورزند
نکات قابل توجه در خطبه
1. معناى ایمان و نقص آن در زن
ایمان به معناى عمل و مسئولیت‏هاى ناشى از عقیده مى‏باشد. ایمان تجلى عقیده در عمل است. وقتى عمل جلوه گاه عقیده انسان باشد، به نام ایمان و به اسم ایمان مطرح مى‏شود. لذا در روایات درباره تفاوت ایمان با اسلام آمده است: «الایمان اقرار و عمل والاسلام اقرار بلا عمل»؛ ایمان، اعتراف همراه با عمل است و اسلام، اعتراف منهاى عمل. با توجه به این مطلب، مى‏گوییم مهمترین عمل در اسلام، به پا داشتن نماز و روزه( 2 .... 6) مى‏باشد. حتى در قرآن کریم، واژه ایمان بر خود نماز اطلاق شده است. خداوند مى‏فرماید:
«
و کذلک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء على الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا و ما جعلنا القبلة التى کنت علیها إلا لنعلمکم من یتبع الرسول ممّن ینقلب على عقبیه و ان کانت لکبیرة إلاّ على الذین هدى الله و ما کان الله لیضیع ایمانکم إن الله بالناس لرؤوف رحیم
همه مفسران و مترجمان مى‏گویند منظور از کلمه «ایمانکم» در آیه، نماز مى‏باشد. این دقیقا همان معنایى است که حضرت على علیه‏السلام در خطبه به آن اشاره کردند و مى‏فرمودند:
«
فاما نقصان ایمانهن فقعودهن عن الصلوة و الصوم فى أیام حیضهن»
یعنى در خطبه هم، ایمان به نماز و روزه تفسیر مى‏شود، زیرا تعلیل «فقعودهن...» این مطلب را مى‏رساند. پس «نقص ایمان» - در خطبه - به نماز و روزه اشاره است که به خاطر یک سرى مصالح، زن در ایام حیض از خواندن آن معاف است؛ نه این که بگوییم عقیده و ایمان آنها ناقص است و مشکل معرفتى دارند.
در بین مردان هم کسانى‏یافت مى‏شوند که نماز نمى‏خوانند و روزه نمى‏گیرند، که در این صورت مى‏بایستى آنها هم ناقص ایمان به معناى عقیده تلقى مى‏شدند، که ابدا اینطور نیست. پس نماز نخواندن و روزه نگرفتن در این ایام رذیلتى براى زن محسوب نمى‏شود؛ بلکه عبادت و اطاعت محض پروردگار است، چون ترک نماز براى کسى که امر به ترک آن شده عبادت است.
2. معناى عقل و نقص آن در زن
دومین نکته‏اى که در خطبه، قابل تحلیل و تفسیر مى‏باشد فرمایش حضرت على علیه‏السلام نسبت به عقل زنان مى‏باشد.
پرسشى که این جا مطرح است این است که آیا واقعا زنان عقل شان کم است و در مقایسه با مردان نمى‏تواند به خوبى درک کنند و فهم ناقص دارند؟ آیا واقعا از این فرمایش مى‏توانیم بفهمیم که بر فهم زنان نباید تکیه کرد و به برداشت آنان هیچ اعتنایى نکنیم؟ آیا از این فرمایش مى‏شود فهمید که مردان نسبت به زنان برترى دارند و از فهمى سرشار برخوردارند و زنان نقصان دارند؟ ما ابتدا، به واژه‏هاى کلیدى این بخش از خطبه مى‏پردازیم. سپس دیدگاهها را در این مورد بررسى مى‏کنیم.
- نقصان و نقص: در این جا به معناى ضعیف بودن است، نه به معناى کم و کاستى که خلاف حکمت پروردگار است چون حضرت على علیه‏السلام مى‏فرماید: «ضعیفات القوة و الانفس و العقول»؛ یعنى زن‏ها در قوه، انفس و عقول، ضعف دارند.
ـ عقل در لغت : راغب اصفهانى در مفردات مى‏گوید: اصل «عقل»، امساک، نگهدارى و منع چیزى است.

این بحث ادامه دارد


 نوشته شده توسط فاطیما در دوشنبه 86/5/15 و ساعت 11:0 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

ریحانه رسول
فاطیما
دوست دارم مبلغ رسالت خانم فاطمه زهرا باشم

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 6
مجموع بازدیدها: 231172
جستجو در صفحه

خبر نامه