سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، قلبی سلیم و پاک و خویی استوار، روزی اش می کند . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 8

بهترین طریق شناخت یک زن تعریف و توصیف شوهرش می باشد زیرا شوهر از افراد دیگر حتی از پدر و مادر، همسرش را بهتر می شناسد و برخفایای افکار و رفتار و عادت های خوب یا بد او آشناتر است . بنا براین حضرت علی علیه السلام همسرش زهرا علیهما السلام را کاملاً می شناسد و بهتر از دیگران می تواند تعریف و توصیف نماید . امیر المومنین سخنان فراوانی درباره زهرا دارد لیکن در اینجا به دو کلام اکتفا می شود :
کلام اول را بامداد اولین روز عروسی درجواب سوال پیامبر اکرم فرمود : رسول خدا صلی الله علیه و آله صبح اولین روز عروسی وارد حجله شد ازداماد پرسید کیف وجدت اهلک ؟ فقال : نعم العون علی طاعه الله.
یعنی رسول خدا ازحضرت علی پرسید : همسرت را چگونه یافتی ؟ او در جواب عرض کرد : بهترین کمک است بر اطاعت از خدا .
کلام دوم را در آخرین ساعت های عمر حضرت زهرا علیهما السلام فرمود. امیر المومنین و زهرا در آخرین ساعت ها با هم خلوت کردند . و قال اوصینی بما احببت : یا ابن عم ما عهدتنی کاذبه ولا خائنه ولا خلفتک منذ عاشرتنی فقال علیه السلام :
معاذ الله انت اعلم الله و ابرّواتقی و اکرم واشد خوفاً من الله من ان اوبخک بمخالفتنی قد عز علی مفارقتک .
یعنی : زهرا در آخرین ساعت های وداع به امیر المومنین گفت : پسر عمو! در طول عمر هرگز به تو دروغ نگفتم و خیانت نکردم و هیچگاه با تو مخالفت ننمودم امیر المومنین در پاسخ فرمود: آری ای دختر پیامبر ! معاذالله که تو خلافی را مرتکب شده باشی مرتبه خدا شناسی و نیکوکاری و تقوا و خداترسی تو بالاتراز آن است که با من مخالفت کرده باشی مفارقت از تو بسیار برمن سخت است . امیر المومنین در آغاز زندگی زناشوئی خود حضرت زهرا علیهما السلام را به عنوان بهترین همسری که با کمک او می توان خدای را اطاعت نمود معرفی کرد. جمله (نعم العون علی طاعه الله ) جمله ای کوتاه ولی بسیار پرمحتوا است . دراین جمله هدف ازدواج را بیان کرد که کمک گرفتن از همسر برای اطاعت از خدا باشد و همسرش زهرا را به عنوان بهترین مصداق برای توفیق در این امر مهم دانست و خوف از خدای آن حضرت را ستود و نظر گذشته اش را تایید نمود معلوم میشود زهرا در طول مدت ازدواج نه تنها مزاحم شوهرش در اطاعت ازخدا و انجام دادن مسئولیت سنگین ولایت نبوده بلکه در تمام ابعاد موید و معاون او هم بوده است .
با توجه به شخصیت فوق العاده امیر المومنین وموقعیت اخلاقی ، سیاسی ، اجتماعی آن حضرت ، شخصیت ممتاز همسرش زهرا علیها السلام نیز روشن می شود .
علی بن ابی طالب علیه السلام یک فرد عادی نبود بلکه دومین شخصیت ممتاز اسلام ، سپهسالار و سرباز نیرومند و فداکار اسلام بود مرد عدالت ، زهد ، انفاق ، مواسات ، مساوات ، ایثار، تقوا، و بالاخره ولی مسلمین و خلیفه رسول خدا بود . خود و خانواده اش در کمال عسرت زندگی می کردند و آنچه را که داشت در راه خدا انفاق می نمود . بیت المال را دربین مسلمین بالسویه تقسیم می کرد و هیچکس را بر دیگری ترجیح نمی داد حتی سهم خودش و امام حسن و امام حسین نیزبیش از سایرین نبود . وقتی برادرش عقیل شدت فقر خود را به آن حضرت عرض کرد حاضر نشد چیزی اضافه از آنچه به سایرین می داد بدهد .
حضرت صادق علیه السلام درباره آن حضرت می فرماید : علی بن ابی طالب علیه السلام از جهت غذا و رفتار شبیه ترین مردم به رسول خدا بود خودش نان با زیتون می خورد ولی به مردم نان و گوشت می داد او آب و هیزم منزل را تهیه می کرد و فاطمه علیها السلام آرد درست می کرد و خمیر می نمود و نان می پخت و لباس ها را می شست و وصله می کرد . امیر المومنین علیه السلام در زمان خلافت که همه گونه امکانات برایش فراهم بود به دنیا خطاب کرده می فرمود: ای دنیای پست ! آیا به من روی آورده اظهار علاقه می کنی ؟ هیهات ، هیهات ، دیگری را مغرور کن ، من نیازی به تو ندارم . تو را سه طلاقه کرده ام که دیگر رجوع ندارد . درهمان زمان می فرماید : آیا به همین مقدار اکتفا کنم که مرا امیر المومنین بگویند ولی در سختی های روزگار با مردم شریک نباشم و در سختی زیستن برای آنها الگو نباشم؟ من آفریده نشده ام که به خوردن غذاهای لذیذ مشغول شوم ، مانند حیوان بسته ای که جز علف خوردن کاری ندارد یا حیوان آزادی که سرگرم خوردن و پشگل انداختن است و از آینده اش غفلت دارد .
امیر المومنین علیه السلام چنین مردی بود و می خواست این چنین زندگی کند و برای این چنین زیستن به همسری موافق نیاز داشت . و جز حضرت زهرا علیها السلام هیچ زن دیگری لیاقت همسری با او را نداشت تنها او بود که می توانست درباره اش بگوید نعم العون علی طاعه الله .
در اینجاست که مقام ممتاز فاطمه روشن می شود و می توان او را به عنوان تنها همسر لایق حضرت علی معرفی نمود او بود که توانست در بیت علی و بر طبق میل او زندگی کند و در اطاعت خدا و انجام مسئولیتی که برعهده اش نهاده بود، موید و مشوقش باشد زهراسلام الله علیها با رفتار اسلامی خود توانست لیاقت خود را برای فرزندی پیغمبر اکرم (ص) و همسری امیر المومنین علیه السلام با ثبات رساند و به همین جهت از جانب پیامبر به عنوان بزرگترین و شایسته ترین زنان جهان معرفی شد فاطمه بانوی نمونه اسلام است و بانوان اسلام باید از آن حضرت درس زندگی بگیرند .
ایام شهادت بانوی دو عالم ، بنت رسول الله ، صدیقه کبری،ام ابیها ، زهرای اطهر (س) و هیجدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی فرزند خلفش خمینی کبیر بر تمامی عاشقان و دلسوختگان ائمه اطهار تسلیت باد .


 نوشته شده توسط فاطیما در یکشنبه 86/3/13 و ساعت 2:44 صبح | نظرات دیگران()
<      1   2      
درباره خودم

ریحانه رسول
فاطیما
دوست دارم مبلغ رسالت خانم فاطمه زهرا باشم

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 23
مجموع بازدیدها: 231315
جستجو در صفحه

خبر نامه