سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
نیک بخت نشود آن که برادرانش شوربخت اند . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 8

امسال به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده و لازم هست تا تمامی جوانب اتحاد و انسجام اسلامی تبیین شده و مسائلی که آن را تهدیدمی کند نیز مد نظر باشد وگرنه اتحاد مورد نظر میسر نمی شود .
این روزها در هفته معلم قرار داریم که مصادف است با ساگرد شهادت استاد مطهری ، معلم فرزانه و تئوریسین انقلاب اسلامی تنها اندیشمندی که حضرت امام خمینی (ره) تمامی آثارش را تایید می کند . پس برما واجب است تا در اشاعه اندیشه های او سعی و تلاش نموده و نسل امروز را با آن اندیشه های ناب آشنا سازیم . فلذا قصد دارم در حد توان به این مهم بپردازم و بعنوان اولین قدم وحدت اسلامی از دیدگاه استاد مطهری را مطرح می کنم .
در طول تاریخ اسلام مخصوصا در دو صده گذشته وحدت مسلمین هم مورد توجه اندیشمندان اسلامی و هم دشمنان اسلام بوده است . مسلمین برای حفظ کیان و تمدن اسلامی و دشمنان برای مقابله با آنان و جلوگیری از جهان شمول شدن اسلام همه توان خود را بکار گرفته اند تا جلوی این اتحاد را بگیرند .
موضوعی که در اینجا اهمیت دارد محور وحدت است . اتحاد باید حول چه باشد ؟ استاد مطهری می گوید "
مقصود از وحدت اسلامی چیست ؟ آیا مقصود این است : از میان مذاهب‏ اسلامی یکی انتخاب شود ، و سایر مذاهب کنار گذاشته شود . یا مقصود این‏ است که مشترکات همه مذاهب گرفته شود ، و مفترقات همه آنها کنار گذاشته شود ، و مذهب جدیدی بدین نحو اختراع شود ، که عین هیچ یک ازمذاهب موجود نباشد ؟ یا اینکه وحدت اسلامی ، به هیچوجه ربطی به وحدت‏ مذاهب ندارد ، و مقصود از اتحاد مسلمین ، اتحاد پیروان مذاهب مختلف ، درعین اختلافات مذهبی ، در برابر بیگانگان است ؟ " از دیدگاه استاد وحدت بمعنی متمرکز شدن و توجه کردن به مشترکات و ایجاد همدلی و وحدت در میان مسلمین برای ایجاد یک سنگر یکدست در برابر دشمنان اسلام است و باید یادآور شویم که همیشه دشمن برای شکستن این وحدت ترفندهای مختلفی را بکار می برد و یکی از شگردهایش حمایت از یک مذهب در برابر دیگری هست ولی همه مسلمین باید متوجه باشند که دشمنان اسلام در این عصر و اعصار گذشته هدفشان نابودی تمامیت اسلام هست و حمایت از فرقه ای شیطنتی است از جانب آنان . مصادق این تاکتیک دشمن را در افغانستان و عراق به روشنی می بینیم که دنیای غرب به سرگردگی آمریکا گروههای منتسب به اهل تسنن را برای تخریب شیعه و در اصل کلیت اسلام بکار گرفته و جنایات آنان بر علیه شعییان علاوه بر اینکه موجب تقویت اهل تسنن نشده بلکه تیشه بر ریشه اسلام می زند .
و اما مشترکات مسلمین چیست و چه عواملی موجبات تفرق را فراهم می آورد ؟ استاد در این باره می فرماید
" وحدت در جهان بینی ، در فرهنگ ، در سابقه تمدن ، در بینش و منش ، درمعتقدات مذهبی ، در پرستشها و نیایشها ، در آداب و سنن اجتماعی خوب‏ " یعنی مسلمان موارد وحدتشان بیش از تفرق و اختلافاتشان هست ولی این بدان معنی نیست که بر حقوق حقه خود تاکید نکنند . اندیشمندان اسلامی در عین اتحاد می توانند موارد اختلافی را هم مطرح کرده و در باره آنها گفتگو کنند ولی نباید حواشی برای این مناظرات بوجود بیاید و مصلحان نباید به پیروانشان اجازه دهند تا احساسات دیگران را جریحه دار کنند ، نظر استاد مطهری در این مورد این است " تنها چیزی که وحدت اسلامی ، از این نظر ، ایجاب می‏کند ، این است که مسلمین برای اینکه احساسات کینه توزی در میانشان پیدا نشود ، یا شعله ور نگردد متانت را حفظ کنند ، یکدیگر را سب و شتم ننمایند ، به یکدیگر تهمت نزنند و دروغ نبندند ، منطق یکدیگر را مسخره نکنند ، و بالاخره ، عواطف یکدیگر را مجروح نسازند و از حدود منطق و استدلال خارج نشوند . و درحقیقت لااقل حدودی را که اسلام در دعوت غیر مسلمان به اسلام ، لازم دانسته است ، درباره خودشان رعایت کنند . ( ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن ) " متاسفانه چند سالی هست که با توطئه های دشمنان اسلام این آسیب به جامعه اسلامی وارد شده و اخیراً بعضی از علمای نا آگاه نیز فریب دشمنان را خورده و فتوایی مبنی بر تکفیر تشیع صادر می کنند و نمی دانند که با دست خود تیشه بر ریشه اسلام می زنند . پیروان آنان نیز با تاسی از آنان شیعه کشی را در عراق راه انداخته اند وشاید هم اینها همان دشمنان اسلام هستند که جامه علمای دین را بر تن کرده اند .
ما به عنوان یک فرد مسلمان در قبال این توطئه ها چه باید بکنیم؟ و چه نباید بکنیم ؟ بهترین الگوی ما حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام هستند ، ایشان هیچوقت از حقوق خود و احیاء و تثبیت امامت ائمه اطهار دست بر نداشتند ولی مصالح مسلمین را هم مد نظر داشته و برای بدست آوردن حقشان جنگ و خونریزی راه نیاختند علامه مطهری می فرمایند
" او برای احقاق حق خود ، از هیچ کوششی خودداری نکرد ، همه امکانات خود را به کار برد که اصل امامت را احیا کند ، اما هرگز از اشعار " یا همه‏ یا هیچ " پیروی نکرد . بر عکس ، اصل مالایدرک کله لایترک کله را مبنای‏ کار خویش قرار داد . علی در برابر ربایندگان حقش قیام نکرد و قیام نکردنش اضطراری نبود ، بلکه کاری حساب شده و انتخاب شده بود " و آنجا که تمامیت اسلام را در خطر دیدند وارد میدان شده و زمام حکومت را بدست گرفتند .
موضوع دیگری که وحدت را تهدید می کند شعار "یا همه و یا هیچ" است . بعضی بر این اعتقادند که هرکس امامت را قبول نداشته باشد نمی توان با آنها متحد شد و  گروه دیگر هم مشترکات مذهبی را محور اتحاد قرار داده و معتقدند که بعضی از فرق اهل تسنن به جهت نزدیکی می توانند متحد شوند ولی با شیعیان نمی شود متحد شد . هردو دیدگاه از عدم درک صحیح اتحاد اسلامی ناشی شده و اینگونه افراد اتحاد مذاهب را به جای اتحاد مسامان مد نظر قرار دادند و بر همین اساس استدلال می کنند . به نظر می رسد این یک نقطه انحرافی هست و اینگونه افراد باید متوجه باشند که مقصود از وحدت بنابر اندیشه علامه یکدست کردن دین نیست و بیشتر معنای عملیاتی داشته و این اتحاد کارکرد خارجی دارد که البته سر منشاء آن در میان مسلمین است .
به امید اتحاد مسلمین و ایجاد سنگری واحد در برابر استکبار جهانی
یا زهرا (س)


 نوشته شده توسط فاطیما در پنج شنبه 86/2/13 و ساعت 9:21 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

ریحانه رسول
فاطیما
دوست دارم مبلغ رسالت خانم فاطمه زهرا باشم

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 23
مجموع بازدیدها: 231316
جستجو در صفحه

خبر نامه