سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هرکه عاشق شود و [عشق خود را] پنهان دارد و پاکدامنی ورزد، خداوند، او را بیامرزد و به بهشت درآورد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: سه شنبه 103 اردیبهشت 18



 ویژگیهای ناتوی فرهنگی

 1- نامحسوس و نامرئی است.

 

برخلاف ناتوی نظامی که میزان توانمندی کشورهای عضو و یا سازمان مربوطه از حیث سلاح و تجهیزات و نیروی انسانی و حیطه عمل مشخص است در ناتوی فرهنگی نامحسوس بودن اقدامات و فعالیتها و میزان سلاح و تجهیزات مخصوص به آن مشخص نیست به عبارت دیگر سلاح دشمن در این نبرد فرهنگی امور به ظاهر رسمی و قانونی و کارساز و مثمرثمر از قبیل تولید و نمایش فیلم، مصاحبه، سخنرانی، مباحثه، چاپ و انتشار کتب، مجله، عکس، شعر، قصه و نمایش و است. و همه اینها در قالبهای ظاهر فریبی چون رشد و ترویج هنر و ادب،‌آزادی بیان و قلم و اظهار عقیده، تضارب افکار و تبادل اندیشه‌ها و صورت می‌گیرد. لذا همه این موارد «در استتار کامل» صورت پذیرد به گونه‌ای که تشخیص ردپای آن نه تنها در سطح عمومی جوامع که حتی در بخش خواص نیز کاری بس دشوار است. و چه بسا دشمن در ناتوی فرهنگی بخش عمده‌ای از سربازان خویش را از میان «خودیها» برگزیند و سخن خویش را از زبان آنها بیان کند و نقشه‌های خود را با دست آنها عملی سازد.

 2- دراز مدت و دیرپا بودن

 کار فرهنگی به همان میزان که نتیجه و محصول خود را دیر بدست می‌دهد، اثری را که از خویش بر جای می‌گذارد نیز دیرپا و ماندگار است و به آسانی از روح و فکر و متن جامعه زدودنی و زایل شدنی نیست بر خلاف ناتوی نظامی که نتیجه عملکرد آن در کوتاه مدت روشن و هویدا می‌گردد در ناتوی فرهنگی بذری را که دشمن در ضمیر و فکر افراد جامعه می‌کارد سالها و بلکه نسلها بعد آثار مخرب خودش را نمایان می‌سازد. «ناتوی فرهنگی» از آن نسخ کارهایی است که به تعبیر معظم انقلاب «صدایش فردا در می‌آید .

3- برخورداری از عمق

 در ناتوی فرهنگی فرهنگ به عنوان «سنگ زیرین» و یا پایه‌های اصلی تمدن‌ساز یک جامعه مورد هدف قرار می‌گیرد و مهمترین بخش فرهنگ هویت ملی و اسلامی یک جامعه است که در رویکرد اصلی ناتوی فرهنگی مورد هجوم قرار می‌گیرد. در واقع آن عنصری مورد حمله قرار می‌گیرد که قابلیت بیداری و دفاع در مقابل هجوم دشمن را دارد و تاریخ به وضوح نشان می‌دهد ملتهایی که توانایی دفاع از خود در مقابل دشمن خویش را ندارند ابتدا هویتشان را مسخ و شکار کرده‌اند و سپس مورد هجوم نظامی قرار می‌دهند. و هویت ملی و اسلامی عمیق‌ترین بخش افتخارات یک جامعه است لذا می‌بایست برای تسخیر و اضمحلال آن حرکتی همه جانبه انجام داد.

 4- چند بعدی عمل کردن

 دشمن در ناتوی فرهنگی از تمامی حربه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، روانی و تبلیغاتی بهره می‌گیرد به انزوا کشیدن کشورهای مورد هدف و بایکوت رسانه‌ای و خبری، محاصره اقتصادی و فشار مضاعف، جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه ارزشهای آن، تلاش در جهت یأس و ناامیدی و عدم خودباوری، پرورش روح حقارت و خود کم بینی و مخدوش کردن چهره فرهنگ و در نهایت حمله نظامی اقداماتی همه جانبه است که دشمن در ناتوی فرهنگی دنبال می‌کند.

 5- اقدام با برنامه قبلی

 داشتن طرح و برنامه برای اجرا در فواصل کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت از مهمترین شگردهای صاحبان تفکر ناتوی فرهنگی است بر خلاف کسانی که گاه بدون برنامه حرکت می‌کنند و یا مقطعی و گاه بی‌صبرانه بر می‌دارند دشمنان در عرصه فرهنگی همچون جنگ سرد فرهنگی گاه ثمره کار خویش را در فاصله زمانی قریب به 50 سال درو می‌نمایند. نگاهی به آمار کنفرانسها و مؤسسات و بنگاههای علمی و تحقیقاتی با عناوین مختلف از جمله «ایران شناسی» ، «اسلام‌شناسی»، «شیعه‌شناسی» و انجام می‌گیرد و نشانه دقت و برنامه‌ریزی استکبار برای مقابله با تفکر اسلام سیاسی است.

 دشمن در ناتوی فرهنگی از ابزار و امکانات تکنولوژیکی گسترده و متنوع همراه با بودجه‌های کلان و تکنیک و هنر مدرن، برای اشاعه فرهنگ و آرمانهای استکبار بهره‌ می‌جوید.

 به عنوان مثال بودجه تبلیغاتی یکساله آمریکا به بیش از 90 میلیارد ریال بالغ می‌گردد و با بیش از ده هزار کانال ماهواره‌ای و صدها پایگاه رادیو و تلویزیونی و انبوهی از کانالهای اینترنتی و با دهها زبان زنده دنیا به اضافه میلیونها مجله و کتاب علیه جهان مورد هدف خود تبلیغ می‌کند.

 بر همین اساس مدیر خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید«یک میلیارد مردم جهان اخبار و اطلاعات خود را از ما می‌گیرند» و بر همه اینها می‌بایست فیلمها و نوارها و را که به دیگر کشورها صادر می‌کنند افزود.

 فیلیپ بونونسکی نویسنده آمریکایی اذعان می‌کند «جهان سرشار از کتابهایی است که عاملان سیا نوشته و منتشر کرده‌اند علاوه بر این سازمان سیا در کشورهای مختلف بنگاههای انتشاراتی و شبکه‌های توزیع کتاب و روزنامه دایر کرده است.

 آژانس ارتباطات بین‌المللی آمریکا همکار نزدیک سازمان سیا که فعالیت خود را از آوریل «1978» آغاز کرده است مرکز اصلی شبکه تبلیغاتی غرب در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین است بودجه این سازمان در سال 1979 بالغ بر چهارصد میلیون دلار بوده است.

 بخشی از فعالیتهای این آژانس به شرح زیر است:

 انتشار دوازده مجله به 22 زبان به صورت مرتب و منظم، تهیه و پخش نهصد فیلم در سال، نمایش برنامه‌های تلویزیونی در یکصد کشور دنیا، تأسیس کتابخانه‌ها، مراکز فرهنگی و تبلیغی در کشورهای مختلف، توزیع پنج میلیون نسخه کتاب به بیست و پنج زبان در کشورهای مختلف در سال.

 بیش از پنج هزار ایستگاه در اقصی نقاط جهان برنامه‌ها و پیامهای رادیو صدای آمریکا را پخش می‌کنند صدای آمریکا مجموعاً هفته‌ای 822 ساعت برنامه با سی و هشت زبان دارد که از طریق ایستگاه مرکزی واشنگتن پخش و بوسیله ماهواره و یا به طور مستقیم به یکصد و پانزده تقویت کننده و در آلمان، یونان، سری لانکا، فیلیپین و جزیره اوکیناوا در ژاپن رله می‌شود.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه صدای آمریکا به کشورهای مسلمان معطوف و زبان برنامه‌های فارسی به چند برابر افزایش یافته است. مجموعه این دستگاهها و مؤسسات و امکانات باعث شده یک نویسنده آمریکایی، ماشین تبلیغات آمریکا را نیرومندترین سیستم «شستشوی مغزی» جهان بداند.

 6- اولویت اول ناتوی فرهنگی

 بعد از فروپاشی شوروی با حربه جنگ سرد فرهنگی اولین اولویت در برنامه‌ریزی متوجه جهان اسلام و داخل کشورها متوجه قشر جوان و نوجوانان می‌باشد. در واقع جوانان به عنوان فعالترین نیروی محرکه توسعه و پیشبرد یک کشور مورد هدف قرار می‌گیرند و با تسخیر ذهن و فکر آنها و سرگرم کردن به امور لهو و لعب و ابتذال و گاه با تزریق فرهنگ یأس و ناامیدی آنها را از چرخه فعالیت و تلاش و ایستادگی و هویت خویش تهی می‌سازند.

 7- مخرب‌تر بودن ناتوی فرهنگی از ناتوی نظامی

 همانگونه که اشاره شد به دلیل ماهیت ناتوی فرهنگی عمق خرابی و ویرانی آن به مراتب بیشتر از ناتوی نظامی است «زیرا حمله نظامی صلابت و مقاومت ملتها را تحت عناوین دینی و ملی برمی‌انگیزد و به عکس‌العمل وامی‌دارد اما توطئه اخلاقی و فرهنگی و اضمحلال هویت ملی و دینی ملتها در ابتدای امر قدرت استقامت و پایداری در مقابل دشمن و در نهایت باور به دشمنی دشمن را از ملتها می‌ستاند. و چه بسا آنها را به سر و جان فرهنگ دشمن بدل سازد.

 آیزنهاور پس از جنگ دوم جهانی اعلام کرد «بزرگترین جنگی که در پیش داریم جنگی است برای تسخیر اذهان انسانها» و کارتر در زمان ریاست جمهوری خود اعلام کرد «یک دلار برای تبلیغات بهتر است از ده دلار برای تسلیحات» و به تعبیر یکی از مبشرین مسیحی«اروپا در جنگهای صلیبی از راه شمشیر ضرر کرد اکنون اراده کرده از راه «تبشیر» به مقاصد خود برسد. اروپا می‌خواهد با این «جنگ صلیبی جدید» بدون خونریزی به هدف برسد.»

 8- فراگیری ناتوی فرهنگی در مقایسه با ناتوی نظامی

 در اقدام ناتوی نظامی، تنها بخشی از مرزهای میهن اسلامی و سرزمینهای مجاور مرز مورد حمله مستقیم دشمن قرار می‌گیرد و سلاحهای نظامی با برد مشخص اهداف را مورد حمله قرار می‌دهند اما اقدام ناتوی فرهنگی با سلاحهای مخرب از قبیل CD، فیلمهای مبتذل و ضداخلاقی، نوارها و عکسهای مبتذل، کتب و مجلات فسادآور و تا عمق‌ خانه‌ها نه در یک شهر یا کشور که در ابعادی بسیار وسیعتر از مرز قاره‌ها نفوذ می‌کند. ترویج روحیه دنیاگرایی، زندگی مصرفی، تجملاتی، فساد و فحشا بی بند و باری بی اعتنایی به احکام الهی همه از آثار مخرب آن است. بنابراین ناتوی فرهنگی هم از نظر امکانی و حوزه جغرافیایی و هم از نظر زمانی حد و مرز نمی‌شناسد. همه مکانها محل یورش ناتوی فرهنگی و همه زمانها در تسخیر اویند. در این عرصه کمتر تیر دشمن به خطا می‌رود مادام که جهل و غفلت حاکم شود و توطئه توهم پنداشته شود.

 


 نوشته شده توسط فاطیما در چهارشنبه 85/11/18 و ساعت 4:0 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

ریحانه رسول
فاطیما
دوست دارم مبلغ رسالت خانم فاطمه زهرا باشم

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 8
مجموع بازدیدها: 231498
جستجو در صفحه

خبر نامه